Thursday, 14 June 2012

Harga Segulung Ijazah



Tindakan berhenti kerja secara mengejut tanpa sebarang notis dan tanpa mengambil gaji , pekerja tersebut hanya menyuruh kawannya mengambil baki gajinya daripada bosnya kerana malu  untuk berhadapan dengan bos. Tetapi bos nya enggan. Bos mahu berjumpa sendiri dengan pekerja tersebut.
Pada suatu hari, pekerja tersebut mengambil keputusan untuk berjumpa bos.sesampainya disana. bosnya mengajak untuk berbincang didalam pejabat. masing-masing duduk dimeja berbincang.



Bos: kenapa kamu masuk universiti dan belajar tinggi2?
         pekerja: sebab nak dpt gaji yang tinggi?

Bos: tidak.

Pekerja:supaya dapat kerja yang bagus?

Bos: salah tu.

Pekerja: hrmmm... kenapa?

Bos:  kenapa kamu diberi macam-macam assignment? sedangkan kamu tak tahu apa-apa pun?    kamu baru                  je masuk universiti tp pensyarah dah bagi macam-macam tugasan. kamu belajar macam-macam subject adakah kamu akan guna semua tu masa kamu kerja? kamu tak guna kan? saya belajar biokimia dan tengok..! sekarang saya kerja kontraktor.apa tujuannya kamu belajar di universiti?

Pekerja: hrmm saya tak tau.

Bos: sebenarnya kamu dibebankan dengan pelbagai assignment, belajar pelbagai subject kamu dilatih untuk menyelesaikan masalah. macam mana nak selesaikan kerja yang diberi? tugasan ni macam mana ? semua tu melatih kamu untuk selesaikan masalah. contohnya kamu berniaga. tapi tak laku. dan dari situ kamu akan terpikir macam mana nak atasi masalah itu. dan harga segulung ijazah bukan semata-mata menentukan kelayakkan kamu dalam meminta kerja. tapi dengan segulung ijazah itu. kamu adalah penyelesai masalah yang terlatih.

2 comments:

Qaseh Qhaleesh said...

owhhh ..
itu ertunye segulung ijazah .. yg kite dok bertungkus lumus buat assignment ... hmmm ..

btw , i'm do bw u and done following u too :))

CK said...

thanks ye ^^