Sunday, 24 June 2012

Kenapa Kita Takut Dengan Hantu?

                      kenapa kita takut dengan hantu???



                                                                (gambar hiasan)




                               Sedikit coretan dari secebis pengalaman kehidupanku di kem.



                  Malam itu hujan rintik-rintik. Suasana begitu tenang dengan keadaan yang sedikit suram. Mungkin kerana hujan dan masing-masing hanya duduk dikatil masing-masingSeketika suasana menjadi cemas digemparkan dengan laungan mangsa histeria. Kemudian timbulah macam-macam teori daripada seorang ke seorang yang serta merta kelihatan seperti orang-orang profesional. Tetapi semuanya mengaitkan dengan "hantu".


                   Kerana takut, malam itu tiba-tiba semuanya menjadi alim. Ada yang membaca yasin, ada pula yang membaca kitab suci Al-Qur'an. Katil yang "single bed" dicantum-cantumkan. semuanya gara-gara takut.



                 keesokan harinya selepas solat maghrib, kami akan berkumpul disurau sehingga solat isyak. Kemudian , datang seorang jurulatih, yang sememangnya tegas bila berkaitan hal-hal agama.
"malam tadi saya tengok semua pelajar lelaki membaca surah yassin, Al-Qur'an, sejuk hati saya tengok, tapi sayangnya hanya malam tadi, sebelum-sebelum ni tak ada," jurulatih berkata sambil memandang sekeliling sebagai tanda kata-katanya ditujukan untuk semua dan bukannya kepada pelajar lelaki sahaja.


             ketika itu masing mula sibuk bercakap tentang perkara yang sama, dan bagi yang masih tidak tahu pula sibuk bertanya kepada rakan disebelahnya.


         " itulah dia..!!! ketika kecik, ibu bapa suka menakut-nakutkan anak-anak dengan hantu dan kita dah jadi terlalu takut dengan hantu, sedangkan kita patut ditakutkan-takutkan dengan kebesaran Allah, ditakutkan dengan azab api neraka yang panas , tapi tidak, ni ditakut-takutkan dengan hantu pulak, hantu itu siapa dan Allah tu siapa???".



                Seketika aku termenung terfikir sejenak. Ingin menidakkan pun tidak nak mengiyakan pun tidak. Tetapi apa yang diperkatakan itu ada benarnya juga .


         contohnya :




 " Adik nangis la lagi..nangis..nangis....mak panggil hantu   kang,suruh gigit adik "                                                                                      


                                          ATAU

   " adik jangan pegi situ, eeeee takut, takut nanti hantu culik "





               Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :"Dan kepada Akulah (Allah) sahaja hendaklah kamu merasa gerun dan takut bukan kepada sesuatu yang lain" (Surah Al-Baqarah, ayat 40 ) 



                 Dan takut Kepada Allah adalah ibadah. Di samping memiliki kedudukan yang sangat tinggi di dalam agama, ‘takut’ juga merupakan salah satu perintah Allah ! Sebagaimana di dalam firmanNya: 



               “ Sesungguhnya (pembawa berita) yang demikian itu ialah syaitan yang (bertujuan) menakut-nakutkan (kamu terhadap) pengikut-pengikutnya (kaum kafir musyrik). Oleh itu, janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepadaKu (jangan cuaikan perintahKu), jika betul kamu orang-orang yang beriman ” 

                     (Surah Ali ‘Imran, ayat 175) 


P/S: CK bknlah org yg baik tetapi sekadar berpesan terhadap diri sendiri dan kawan-kawan semua, semoga beroleh manfaat.

9 comments:

encik Cool said...

bkn takut tapi terkejut jea kalau terserempak!!

LydSunshine said...

Mmg sejak kecik rasa takut dgn hantu. Kalau bukan mak ayah yg takutkan, abang2 dan kakak2 la punya angkara. Lagipun rasanya time nak marah tu, idea pasal hantu je yg muncul spontan. Hehehe. Tapi mmg tak elok la kan menakutkan anak2 dgn hantu.

CK said...

hahaha , thanks mr cool , sebenarnye takut saje nak kaver line dgn terkejut hahaha,xpe2 ck fhm hahaha
btw thanks sbb sudi singgah sini , slm ukhuwah ^^

lydsunshine: ye btul tu, hehehe ck pun ade mase2 penakut jugak tp insya'Allah kita sama2 perbaiki diri k . thanks sbb sudi singgah sini , slm ukhuwah ^^

fadh leyanie said...

hantu..setengah org tak percaya wujudnya hantu,tapi kne pcaya jugak kerana ia mmg wujud.jeng3

CK said...

fadh leyanie: hahaha thanks for visiting me ^^... slm ukhuwah

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

da jadi lumrah.. tgk sahaja la tv3 tu . asal malam jumaat je msti ade citer hantu. wajib.. smpai adik2 tkut nak g tndas.. kita jugak yg jadi mngsa temannya ;)

CK said...

hahaha... sampai kn snggup kejutkn tgh mlm suh temankn pegi tandas hahaha thanks bubble ^^... slm ukhuwah

Shazney Shamsuddin said...

sebab dah biase kena momok momok dari kecik lagi huhuhu

CK said...

hahaha time2 kecik dulu CK pun kene gak cmtu hu3 , thanks ye shazney shamsuddin . salam ukhuwah ^^