Thursday, 21 June 2012

Solat dan Amalan Orang Muda Lebih Ikhlas Daripada Solat dan Amalan Orang Tua

                                                          sekadar gambar hiasan.


"solat dan amalan orang muda lebih ikhlas berbanding solat dan amalan orang tua ,itulah kata-kata guru agama saya" kata seorang jurulatih yang sangat seronok untuk bergurau diwaktu-waktu santai. Tetapi apabila ianya berkaitan hal-hal agama , beliau merupakan seorang yang tegas orangnya.

Dalam kepala aku,  aku terfikir-fikir kenapa jurulatih berkata begitu? apakah yang dimaksudkan dengan kata-katanya itu? waktu makan dan tidur hanya perkara sama sahaja yang aku fikirkan.
Pada mula-mulanya agak samar seolah-olah sebuah peta yang masing-masingnya masih samar akan hala tujunya. Tetapi lama-kelamaan pelayaran usia telah membuat aku faham akan maksud disebalik kata-kata jurulatih itu. Walaupun pelbagai persoalan bermain difikiran aku dan telah banyak andaian-andaian yang cuba aku cari. Tetapi salah satu daripadanya yang relevan untuk diterima akal.


Mungkin berkenaan dengan kesanggupan orang muda dalam mengorbankan usia mudanya dalam beribadat kepada Allah
contohnya berapa ramai yang sanggup mengabdikan masa mereka untuk Allah S.W.T ? berapa ramai yang sanggup mengorbankan usia muda mereka dengan beramal ibadat kepada tuhan? dan hari ini jika dilihat , apabila usia menghampiri senja diri semakin sedar , semakin hari kita semakin hampir ke muara  Maha Pencipta.


Dan guru ck juga pernah berkata dengan nada bergurau "ketika muda-muda ni kita sibuk mengejar harta dan apabila dah tua berkedut , dah tak larat dah, baru kita nak duduk dimasjid, buat amal ibadat, barulah nak duduk disaf-saf paling depan sekali" walaupun ianya hanya sekadar mengisi kesunyian kelas dan bergurau bagi menarik semula perhatian pelajar dengan jenaka. Tetapi mungkin ada betulnya juga, siapa yang tahu... 

2 comments:

zulhilmi tempoyak said...

kadang2 semua org leka...huhuh

CK said...

ye, semua org leka dgn pegembaraan yg sementara hehehe btw thanks ^^