Wednesday, 4 July 2012

ALAMAKKKK...!!! Orang mintak derma..!!!

ALAMAKKKK...!!! Orang mintak derma..!!!
                                  
 ( Gambar sekadar hiasan )






Situasi 1                                               

ketika anda sedang makan, datang seorang makcik buta dengan tongkat yang menjual tisu dan di bantu oleh anaknya?

apakah tindakan anda?
buat-buat tak tahu atau biarkan sahaja makcik itu begitu?
"alahhhh..!!! nanti kalau dia tunggu lama kita tak bagi duit, dia blah la tuh..."
                                   
                                                                       
atau...
 
 anda terfikir, betul ke dia ni buta? atau hanya pura-pura buta je?


Situasi 2                                             

Ketika anda sedang makan tiba-tiba datang seorang budak meminta derma di  meja anda.
apakah persepsi anda?

"budak ni, betul ke minta derma? entah-entah saja je mintak derma, lagipun mana ada rumah anak yatim suruh minta derma malam-malam buta macam ni, atau pun entah-entah sindiket ke apa ni...!!!"





                                             Pengalaman...

"ehhhh....!!!, kenapa engko bagi derma kat budak tu? ni sindiket ke apa kita tak tahu ni...aku bukan tak nak bagi tapi kalau penipuan macam mana???"
ahmad yang bertanya seolah-olah kebinggungan sedangkan dia tahu amir seorang yang bijak serta matang dalam setiap tindakannya. Saat itu ahmad betul-betul kehairanan bagaimana seorang yang bijak tidak berfikir tentang hal-hal sebegini.

Amir berhenti makan. Lalu dicapai gelas air teh 'o' aisnya, gelas airnya diletakkan lalu menerangkan alasannya
"alaaa... tak baik engko fikir macam tu, kalau dia tak tipu and dia betul-betul minta derma untuk sekolah dorang, berdosa tau, sebab fitnah jadinya nanti... and tak baik berprasangka buruk camtu" 

"tapi kalau tu bukan minta derma and engko kena tipu macam mana???" soal ahmad seperti masih tidak berpuas hati dengan jawapan tadi.

"kalau kena tipu kenapa pun??? bukannya banyak, lagipun cuba engko fikir, kalau budak-budak tadi tu memang betul-betul sindiket kan. Budak-budak tu ada had target kutipan duit tau, kalau tak capai target kutipan duit tu, nanti mereka kena pukul, kena belasah, kesian nanti. Lagipun kita tidak akan papa kedana atau jatuh miskin dengan duit dua, tiga ringgit tu, dan aku takkan kaya dengan duit dua tiga ringgit tuh. Lagi satu, kalau dia tipu pun, kita ikhlas untuk derma, dan kalau dia tipu pun, kita dah dapat pahala, seterusnya urusan antara dia dengan Allah la, kita dah lepas dah".


Masing-masing terdiam. Ahmad terdiam seperti sedang berfikir. Dan kemudiannya tersenyum lalu mengangguk sebagai tanda sudah faham.


(ini pengalaman benar cuma Nama sahaja yang diubah dan bukanlah nama sebenar)

4 comments:

encik Cool said...

kalau bdk2 mintak sedekah sambil jual kitab2 untuk madrasah memang bagi..
kalau bapak budak @mak budak
lagi2 warganegara Burma memang bagi penampor..

Romeo Laut said...

Pengalaman aku waktu aku nak isi minyak motor di R&R Dengkil menghala selatan (aku dari Perak - Melaka), ada satu perempuan dalam lingkungan awal 20-an, datang depan motor aku siap senyum manis gila. Dimintanya aku beli madu apa entah, konon boleh baik segala penyakit. Harganya RM50 sebotol. Aku tanya kenapa mahal sangat, dia kata, selebihnya untuk derma sekolah. Takkan semahal itu? Benda macam ini, rasanya tak berapa nak boleh layan juga.

Jari-Jemari said...

tok-tok... tok-tok... nk minta derma leh x? hihi

CK said...

encik Cool:hahaha , garangnyer, thanks ye sbb sudi bw sini.slm ukhuwah

Romeo Laut: kadang2 susah utk diterima akal kn? thanks ye sudi singgah sini salam ukhuwah romeo, mane juliet ? hehehe gurau2

Jari-Jemari: nak derma cili kering boleh? hahaha thanks ye sudi singgah sini.slm ukhuwah