Sunday, 22 July 2012

Bulan puasa, mercun dan kuih



                           Bulan puasa, mercun dan kuih








"semua pelajar lelaki diminta turun ke tapak perhimpunan sekarang juga" ... suara pengumuman dengan menggunakan pembesar suara agak jelas. Dan aku pasti satu sekolah semua dengar.


Aku tahu kenapa hanya pelajar lelaki sahaja yang disuruh berkumpul di tapak perhimpunan dan dan bukannya disuruh pelajar perempuan turut turun sama. Ini semua gara-gara letupan mercun yang kedengarandaripada tandas lelaki. Tepat pukul 12 tengahari bunyi mercun memecahkan suasana sekolah dengan bunyi yang agak kuat.


Aku tengok cikgu berlari-belari masuk ke tandas mungkin ingin menangkap pelajar yang menyalakan mercun agaknya. Aku lihat hanya asap yang berkepul-kepul keluar. Tapi tiada seorang pun pelajar yang ada dalam tandas itu. Mungkin sumbu mercun telah di pasang pada ubat nyamuk. Dan ubat nyamuk tersebut dinyalakan dan diletakkan dalam tandas.


"Ketua kelas, tolong check sapa yang tak ada sekarang ini". Kata cikgu disiplin sambil jarinya ditunding-tundingkan kearah semua pelajar.


"cikgu... budak-budak ni saya tangkap time diorang lompat pagar sekolah, dorang keluar dari kawasan sekolah" . kata cikgu aman yang turut hadir sama di tapak perhimpunan.


Cikgu menjumpai kuih dalam poket pelajar yang ponteng tadi. Pada bulan puasa ini, ada kuih dalam poket. Memang sah-sah la diorang tak puasa.


"Kamu puasa ???"
tanya cikgu disiplin kepada tiga orang pelajar tadi. Suasana dalam bilik disiplin agak sunyi dan tertutup. Aircond memang berfungsi dengan baik, satu bilik itu memang sejuk.


"kami tak puasa"
kata salah seorang dari mereka sambil tersenyum-senyum tersipu malu.


"habis tu , mak bapak korang tau ke tak ni yang korang tak puasa???" tanya cikgu disiplin sambil bermain-main dengan rotannya yang sudah pecah sedikit dihujungnya.


"dorang dah tau dah"


"habis...!!! dorang tak marah ke kamu tak puasa ni???" cikgu yang separa menjerit kerana agak terkejut.


"tak.. dorang tak kata apa-apa pun"


cikgu disiplin, menundukkan kepala sambil mengelengkan kepalanya. Mungkin turut berasa kesal agaknya....

3 comments:

haffizmohdnoor said...

selamat berpuasa!!!

zacky786 said...

huhu .. sian cikgu tu.. temper je.. kurang pahala pose :P

slmt pose

Razil Tahir said...

Mercun lekat kat ubat nyamuk! Memang legend!!! XD

selamat berpuasa... :)