Monday, 23 July 2012

Perkara Besar Tapi Kita Tak Nampak

                                         
                                       Perkara Besar Tapi Kita Tak Nampak

(sekadar hiasan)


Aku masih ingat suasana dalam dewan kuliah agak sejuk, dengan bilangan pelajar yang agak ramai. Pintu tiba-tiba di kuak dari depan. Masuklah seorang Pensyarah Falsafah. seorang lelaki yang agaknya mungkin sudah mencapai umur 50-an agaknya atau mungkin lebih.


"Saya nak tanya kamu semua. Allah itu Besar ke kecik? kalau besar kenapa kita tak nampak? setahu saya benda kecik je yang kita tak nampak. Ada sapa-sapa boleh jawab tak? Awak jangan fikir saya sedang ajar awak murtad ke apa pulak, saya islam dan saya sayang islam. Sekarang saya nak kamu berfikir secara logik."


soal pensyarah itu kepada kami. Semuanya hanya diam sahaja.

"Baiklah, saya akan beritahu kamu semua. Saya nak cerita sesuatu" kata pensyarah sambil menarik kerusinya.


si anak:  Ayah ... Allah tu besar ke kecik???

Ayah:    Allah tu Maha Besar nak.

si anak:  tapi kalau besar kenapa kita tak boleh nampak??? biasanya benda yang kecik macam kuman je yang kita tak boleh nampak...kalau besar kenapa ayie tak nampak ye ayah?

Ayah: dah lah , kamu nie banyak tanya, dah pegi mandi, sembahyang.

Kanak-kanak sememangnya penuh dengan soalan. Mereka sering bertanya apa-apa sahaja yang terlintas difikiran mereka. Namun jika kita sebagai orang yang lebih dewasa dengan menjelaskan sesuatu dengan penjelasan yang mudah serta logik untuk difahami oleh mereka, soalan mereka tidak akan bertemu jawapan. Dan pemikiran mereka mungkin akan berubah.

"setelah, saya besar... saya belajar jauh-jauh tentang ilmu falsafah islam dan ilmu falsafah barat. Akhirnya saya dapat jawapannya. Dan sekarang anak saya pula yang bertanya kepada saya soalan yang sama." kata pensyarah Falsafah.


Aiman: abah Allah itu besar ke kecik???

Abah:  Allah itu besar, Allah itu maha besar.

Aiman: tapi kenapa aiman tak boleh nampak ? setahu aiman kalau benda besar mesti kita nampak dan kalau benda tu kecik mesti aiman tak nampak.

Abah: macam ni, aiman tengok rumah kita tu besar ke kecik??? (sambil menunjuk-nunjuk ke rumah mereka, kerana waktu itu mereka ada diluar rumah), ok, aiman kata rumah kita besar kan? jom kita masuk dalam rumah. Sekarang kita dah ada dalam rumah. Aiman nampak tak rumah kita?


Aiman: tak nampak la bah,aiman cuma nampak tingkap, kayu dan papan je.


Abah: jadi aiman dah tau kan, Tak semua perkara yang besar itu kita boleh nampak, betul tak???


Aiman: A'aa la abah. Aiman tak nampak pun rumah kita sebab rumah kita besar. Sekarang aiman dah faham dah.


entry ini diambil hasil penjelasan daripada seorang pensyarah falsafah islam. kalau salah tolong betulkan 

4 comments:

aini shahroni said...

menyuntik fikiran untuk berfikir..
thanks for the sharing :-)
I really like it

muhsin.aminudin said...

nice. ilmu yang baru..

♥ Cik Zack ♥ said...

betul jgk kan. hehehe :)

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

tak trfikir la pulak kn selama nie ;)